Het westen - een wereld apart

15 november 2015 - Chennai, India

India: The Hindi – The national newspaper since 1878.  “Terror hits Paris again”. Verschrikkelijk om te zien, aanslagen blijven komen... De oorzaken zijn verspreid over de hele wereld en diep met elkaar verbonden. Terror betekend angst. Het doel is dus angst zaaien. Het zijn mensen die denken in naam van geloof te handelen. Wanneer wij, in het westen, de Islam de schuld geven gaat het fout. Het zijn zieke ‘mensen’ die tot deze daden in staat zijn en het geloof hiervoor misbruiken. De hele wereld (dus ook de vluchtelingen) kijkt met afschuw naar deze daden. Behalve die zieke ‘mensen’.
De krant in India lezen is een soort tijdmachine instappen.  Van ‘mijn’  eigen wereld, Europa in de 21ste eeuw, tot India waar middeleeuwse taferelen zich aandienen. Middeleeuwse taferelen met soms een fragment naar de toekomst.

Hier in India waar meer dan 2/3 van de bevolking moet rondkomen van amper 1 dollar per dag. Waar een leven niets waard is, waar men elke dag moet overleven, waar drie dagen regen je dood kan betekenen. Momenteel is er storm echt een hevige storm. Het regent hier continu heftig. Straten staan tot kniehoog onder water. Terwijl ik binnen veilig naar de regendruppels kijk denk ik aan al die mensen die in deze stad op straat leven. Deze families hebben het koud en worden ziek. Drogen plekken zijn er bijna niet of al  bezet door die andere die ook nat zijn. Het voelt machteloos. Wij leven in het westen in een grote gated community. Schoon en veilig. Soms indringers die een spoor van dood en angst achterlaten. Of mensen opzoek zijn naar ook een droge plek. In het westen leven we in een aparte wereld. Vanuit het westen noemen we de ontwikkelingslanden een aparte wereld. Dit is echter maar een manier om deze wereld te bekijken. De meeste mensen op de aardbol leven in armoede. Welke wereld is in dit geval dan apart?

De regen heeft hier in de staat al ruim 50 levensgekost. Er is hier geen afwateringssysteem, de wegen lopen vol. Wanneer een huis lager ligt dan de weg loopt die automatisch ook vol. Er zijn overloop gebieden aangewezen voor het water maar dit zijn gebieden waar mensen wonen. Vaak de armere slum bevolking. Voedsel wordt duurder omdat vrachtwagens de stad niet meer goed kunnen bereiken. Problemen die elk jaar terug komen maar een afwateringssysteem laat op zich wachten. De Hindu Times snapt het ook niet. Niet alleen het westen is apart, de hele wereld is apart.... Ondertussen draait de aardbol gewoon elke dag door, is de magma heet en komt er af en toe lava uit een vulkaan.

1. Marjan:
    15 november 2015
    Dag lieve Brenda, ik denk aan je en hou van je! Veel liefs Marjan
  2. Lydia:
    15 november 2015
    Mooi beschreven bren. Dikke x mams
  3. Bente:
    16 november 2015
    Mooi geschreven Brentje. Proud of u!
  4. Ad:
    16 november 2015
    Goed dat je daar ook even bij stilstaat Brenda wat er in de andere wereld gebeurt. Dat heb je toch maar weer even mooi op papier gezet. Geniet nu van de leuke dingen.
    Ad
  5. Lonneke:
    17 november 2015
    Mooi geschreven Brenda. Door jouw blog krijgen wij ook een beetje de mogelijkheid om in die tijdmachine te stappen en meer over deze 'werelden' te leren.
  6. Cees & Henny:
    19 november 2015
    Lieve Brenda, onder de indruk van wat je waarneemt en van je open blik.
    Mooi verwoord. Liefs van ons.